Min läslista

Din läslista är tom.

271
Delningar
Lägg i läslista
Äldre och träning / Hälsa & Medicin

Tuff träning testas på pensionärer

9 Nov 2017
Text: Christian Carlsson
Ingår i temat: Äldre och träning

Högintensiv intervallträning har ökat i popularitet. Men kan det vara något även för äldre? Svenska forskare genomför en pilotstudie på området.

Traditionellt brukar olika lågintensiva fysiska aktiviteter rekommenderas till den äldre delen av befolkningen. Stavgång är ett populärt exempel. Men frågan är om äldre även borde genomföra lite mer belastande träning?

– Det är en fråga vi studerar. Vi vet inte om detta är en träningsform som är lämplig för äldre personer, eftersom det saknas tillräcklig vetenskaplig utvärdering, säger Erik Rosendahl som är professor i fysioterapi vid Umeå Universitet och en av forskarna bakom pilotstudien.

Uppskattad träningsform

I den pilotstudie på äldre (65-70 år) som forskarna Erik Rosendahl och professor Carl-Johan Boraxbekk genomfört har ett träningsupplägg med blott sex sekunders intensivt cykelarbete, följt av en minuts vila med totalt tio repetitioner, använts.

– Det är fortfarande för tidigt att uttala sig om de fysiologiska effekterna, men deltagarna verkar åtminstone uppskatta det här sättet att träna på. I intervjuerna har flera uppgett att de saknat känslan av att få ta i vid lågintensiv träning, säger Erik Rosendahl.

Fakta: Högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning (på engelska High-intensity interval training) är en form av intervallträning där man blandar korta perioder av intensiv anaerob träning med viloperioder.

Tabata är en form av högintensiv intervallträning där utövaren på kort tid kan uppnå goda resultat i form av förbättrad kondition och muskelstyrka. Träningsformen är upplagd så att du blandar högintensiva övningar med korta vilor under en förutbestämd tid, ofta 4 min.

Behövs nytänkande

Han betonar att det behövs ett nytänkande för att få fler pensionärer i rörelse och högintensiv intervallträning (ofta förkortat HIIT) har flera potentiella fördelar, där tidsfaktorn är en.

Träningsuppläggen tar inte lika mycket tid i anspråk som de lågintensivare aktiviteterna. Just tidsbrist är en faktor som i vissa studier angivits som ett skäl till ett uteblivet motionerande.

– Hela programmet tar endast cirka en kvart att genomföra. Nu utför vi tester på äldre personer med träningsvana, i förlängningen vill vi även undersöka äldre mer fysiskt inaktiva individer, säger Erik Rosendahl.

Fysiska förmågan underskattas

Visst kan det även finnas potentiella medicinska risker förknippade med högintensiv träning för äldre, konstaterar Carl-Johan Boraxbekk. Men generellt, menar han, är det vanligare att äldre människors fysiska förmåga underskattas.

Det kan finnas potentiella risker förknippade med högintensiv träning för äldre, men generellt är det vanligare att äldre människors fysiska förmåga underskattas.

Med arbetsintervaller på bara sex sekunder så kan intensiteten även hållas hög, utan att det upplevs som speciellt jobbigt.

– Ännu större effekter skulle nås genom träningsprogram som i högre utsträckning även aktiverade det muskulära systemet. Vi har i andra träningsstudier på äldreboenden jobbat med balans- och styrketräning. Det handlade då om en funktionell viktbärande träning som att ta sig upp och ned från en stol med ett viktbälte på, säger Erik Rosendahl.

Studera effekter på hjärnan

Umeåforskarna vill utöver de styrkemässiga och aeroba effekterna, även studera andra potentiella förändringar som kan uppnås genom fysiskt träning. En större tolv veckor lång studie med omkring 60 äldre försökspersoner är planerad att dras igång i januari 2018.

– Där vill vi även undersöka hur träning påverkar minnesfunktioner och olika hjärnstrukturer. Vi har metoder där vi med hjälp av MR-kameror och olika kognitiva test mäter detta, vilket kommer att bli riktigt spännande att följa, säger Carl-Johan Boraxbekk.

Fakta: Sarkopeni

Sarkopeni innebär en degenerativ förlust av muskelfibrer och är en fysiologisk process som accelererar från 50-årsåldern och uppåt. Processen kan bromsas genom framförallt styrketräning.

9 Nov 2017
Text: Christian Carlsson

Tema: Tuff träning testas på pensionärer (3 artiklar)

Regelbunden träning och proteinrik mat – bästa receptet för ett gott åldrande

Äldre och träning Äldre behöver styrketräna tre gånger i veckan för att bibehålla den fysiska funktionen. Ett ökat proteinintag kan också göra att musklerna bevaras bättre och att risken för att tappa rörelseförmågan minskar. Det skriver Tommy Cederholm, professor och överläkare vid Uppsala universitet.

Träning ger skydd mot åldersinflammation och metabola syndromet

Äldre och träning Nya rön visar att kronisk inflammation i blodomloppet hos äldre är vanligt och kan bidra till såväl diabetes som hjärt-och kärlsjukdom. Fysisk träning är en viktig faktor för att motverka detta förlopp och främja ett hälsosamt åldrande. Det skriver Fawzi Kadi och Andreas Nilsson, forskare vid Örebro Universitet.

Tuff träning testas på pensionärer

Äldre och träning Högintensiv intervallträning har ökat i popularitet. Men kan det vara något även för äldre? Svenska forskare genomför en pilotstudie på området.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Idrottsforskning.se ges ut av Centrum för idrottsforskning

08-120 537 00 (vxl)
cif@gih.se