Min läslista

Din läslista är tom.

585
Delningar
Lägg i läslista
/ Hälsa

Stor potential i gymträning för äldre

1 Jul 2015
Ingår i temat: Äldre och träning

Fysisk aktivitet på recept istället för läkemedel blir allt vanligare. Äldre personer hänvisas ofta till träning på kommersiella gym. Träningen ger dem både bättre hälsa och nya sociala kontakter. Men mötet med gymkulturen är inte helt friktionsfri.

Även om det sällan finns några restriktioner för vem som får bli en del av kundkretsen på ett gym, finns en uppenbar koppling mellan gym och ungdom. Gymmens väggar pryds ofta av bilder på unga och välsvarvade kroppar. Många instruktörer är också unga (1). Samtidigt har andelen äldre i befolkningen ökat konstant och man beräknar att denna grupp kommer att fördubblas innan år 2060 (2). Fysisk aktivitet minskar vanligen med stigande ålder (3). Gruppen äldre är därför sannolikt den del av populationen som skulle kunna göra störst hälsovinster genom regelbunden träning.

Förbjuden mark

Med otillräcklig muskelstyrka minskar möjligheterna till ett oberoende liv, vilket påverkar såväl hälsa som livskvalitet (4). Studier visar dock att frånvaron av äldre förebilder i gymsammanhang verkar avskräckande, och kan stärka en tro på att äldres träning är mindre viktig (5,6). Denna artikel har ett tvådelat syfte. Den handlar för det första om hur äldre gymbesökare hittar sin väg till gymmet, och hur dessa vägar kan förstås i relation till föreningsidrotten och sjukvården. För det andra är syftet att diskutera om och hur gymträning påverkar äldres sociala hälsa. Artikeln bygger på ett etnografiskt projekt i vilket 24 äldre (63 år och äldre) gymbesökare intervjuats och observerats.

Ladda ner pdf:en nedan för att läsa hela artikeln

pdf Ladda ner artikeln

Forskare

Åsa Tugetam
Linnéuniversitetet, Institutionen för idrottsvetenskap
Jesper Andreasson
Docent i idrottsvetenskap
Linnéuniversitetet
Institutionen för idrottsvetenskap

Läs mer om:

Äldre
Åsa Tugetam
Jesper Andreasson
Styrketräning

Tema: Stor potential i gymträning för äldre (6 artiklar)

Regelbunden träning och proteinrik mat – bästa receptet för ett gott åldrande

Äldre och träning Äldre behöver styrketräna tre gånger i veckan för att bibehålla den fysiska funktionen. Ett ökat proteinintag kan också göra att musklerna bevaras bättre och att risken för att tappa rörelseförmågan minskar.

Ont av artros? Träna på!

Behandla artros Träning är en effektiv och säker smärtlindrare vid artros, visar forskning. Rätt anpassad träning får till och med många att avboka sin knä- eller höftoperation.

Omega-3 viktigt för optimal träningseffekt hos äldre kvinnor

Kost och träning Äldre kvinnor som vill bibehålla sin muskelstyrka bör vara fysiskt aktiva, styrketräna två gånger i veckan och äta en hälsosam kost som är rik på omega-3-fettsyror. Det en ny avhandling vid Örebro universitet.

Träning ger skydd mot åldersinflammation och metabola syndromet

Äldre och träning Nya rön visar att kronisk inflammation i blodomloppet hos äldre är vanligt och kan bidra till såväl diabetes som hjärt-och kärlsjukdom. Fysisk träning är en viktig faktor för att motverka detta förlopp och främja ett hälsosamt åldrande. Det skriver Fawzi Kadi och Andreas Nilsson, forskare vid Örebro Universitet.

Tuff träning testas på pensionärer

Äldre och träning Högintensiv intervallträning har ökat i popularitet. Men kan det vara något även för äldre? Svenska forskare genomför en pilotstudie på området.

Stor potential i gymträning för äldre

Fysisk aktivitet på recept istället för läkemedel blir allt vanligare. Äldre personer hänvisas ofta till träning på kommersiella gym. Träningen ger dem både bättre hälsa och nya sociala kontakter. Men mötet med gymkulturen är inte helt friktionsfri.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

link

Idrottsforskning.se ges ut av Centrum för idrottsforskning

08-120 537 00 (vxl)
cif@gih.se