Flera uppmärksammade studier visar att många barn och ungdomar rör sig för lite. Samtidigt ökar den psykiska ohälsan bland unga. Nu startar Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) en studie om hur skolelevers motions- och matvanor påverkar hjärnan.
Hallå där Håkan Larsson, forskningsledare för projektet!
Vad är det ni ska undersöka?

– Det är en studie i flera delar. Först kartlägger vi elevernas hälsa och välbefinnande. Det handlar om att mäta fysisk aktivitet, undersöka matvanor och deras övriga livssituation. Cirka 1 000 elever ingår i kartläggningen.
– I nästa steg testar vi hur olika sorters fysisk aktivitet påverkar hjärnans minnes- och beslutsförmåga. Närmare ett hundratal elever får göra uthållighets- och kognitionstester i vårt labb. Vi mäter också blodflödet i hjärnbarken.
Ni vill också studera hur skolan är organiserad, eller hur?
– Ja, förutom mätning och tester ska vi även studera skolkulturer. Vad kan man göra för att öka den vardagliga fysiska aktiviteten även utanför idrottslektionerna? Och vad krävs för att skolorna ska klara av det?
Skolorna har haft uppdraget att iscensätta fysisk aktivitet i 15 års tid. Men det händer inget.
– Skolorna har haft uppdraget att iscensätta fysisk aktivitet i 15 års tid. Men det händer inget. Vi vill därför rekrytera 5-6 skolor som vill ta sig an utmaningen att förändra skolkulturen så att fysisk aktivitet blir ett stående inslag i skolmiljön.
Fakta om studien
- Namn: Fysisk aktivitet och hjärnhälsa för skolungdomar.
- Pågår: 2018-2022.
- Deltagare: Cirka 1 000 elever i årskurs 7 och ett tjugotal skolor.
- Involverar både storföretag och stiftelser.
- Total budget ca 35 miljoner kronor.
Varför gör ni studien?
– Vi vill ta reda på vilka aktivitetsformer som är de mest gynnsamma för hjärnfunktionen. Ska aktiviteten till exempel ske innan, under eller efter en lektion? Ska den vara högintensiv eller lågintensiv? Ibland låter det som om vi forskare redan vet en hel del om det. Men så är det inte riktigt.
Ni vill ta fram ett ”recept” till skolorna. Vad betyder det?
– Det ska vara ett slags recept på gynnsam fysisk aktivitet och hur det kan iscensättas i skolorna. Aktiviteten kan vara både spontan och organiserad och komma i olika former. Det kan också handla om mat – ska man satsa på frukost eller mellanmål till exempel? Och att förändra den fysiska skolmiljön, skolans organisation eller hur olika professioner används.
Vad innebär det här för skolorna?
– Det behövs ett stort engagemang. Det kräver att man är villig att förändra skolan från skolledningsnivå. Man får inte tänka att det här ska bli idrottslärarnas uppgift. Vi tror att det finns ett intresse och flera skolor har redan hört av sig till oss. Det finns en oro för att den psykiska ohälsan ökar på skolorna. Det vill man göra något åt.
Fakta psykisk ohälsa
Sedan mitten av 1980-talet har andelen unga som uppger återkommande psykosomatiska symtom fördubblats. Nästan hälften av 15-åringarna har den här typen av besvär.
Källa: Folkhälsomyndigheten
Hjärnhälsa hos vuxna
Just nu pågår även en studie om fysisk aktivitet och hjärnhälsa hos vuxna på GIH. Se mer här.
Obs!
Denna artikel är några år gammal. Det kan finnas nyare forskning i ämnet. Använd gärna vår sökfunktion. På centrumforidrottsforskning.se finns även en översikt av de studier CIF finansierar.
3 kommentarer
Jättebra att ni forskar i detta ämne men varför tas aldrig gymnasiet med i era studier? Ett lavinartat växande problem både psykiskt och fysiskt hos dessa elever. Idrottens timmar minskas år efter år De individuella valen inom idrottsämnet försvinner pga. Andra ämnen som ger meritpoäng tar över blir ett ”måste” för de flesta.
Fysisk aktivitet är en bristvara i skolmiljön! Stillasittandet i stort och smått – inaktiva raster och teoretisk gympa är flera ingredienser. Superbra modell med inspiration från väst – SPARK – kolla upp http://www.teamkoncept.se som flera skolor har anammat
Det viktigaste man kan tänka sig, de ungas psykiska hälsa som är hotad idag. Så många behöver hjälp när de mår dåligt. Tänk om detta går att förebygga genom att förstå varför och hur. Vår FRAMTID vårt HOPP!