Min läslista

Din läslista är tom.

216
Delningar
Lägg i läslista
Heta ämnen / Övrig forskning

Mest läst på Idrottsforskning.se under 2021

30 Dec 2021
Text: Redaktionen

På Idrottsforskning.se publiceras de senaste rönen och den viktigaste kunskapen från idrottsforskningens olika områden. Här kan du se vilka av våra artiklar som flest läste under 2021.

Idrottsforskning.se är en webbtidning för dig som är ledare eller tränare inom idrott, är utövare själv eller har ett allmänt intresse för träning och hälsofrågor. Här finns fördjupning och guidning i viktiga frågor som är svår att hitta på andra ställen; till exempel kring idrott och samhälle, idrottsledarskap, träningsupplägg, barn- och ungdomsidrott samt ungas hälsa.

Nyheterna i tidningen plockas ofta upp av andra medier och delas frekvent i sociala medier. Sedan starten har Idrottsforskning.se haft över en miljon användare och under 2021 hade sajten 10.000 besökstillfällen per vecka i genomsnitt.

Här är de tio artiklar som blev mest lästa under 2021. Från plats 10 till 1.

(10) Intensiva intervaller en HIT för konditionen

Forskning visar att även träningspass under tio minuter ger effekt.

Sugen på att testa en ny träningsform? Här är allt du behöver veta om HIT – Högintensiv intervallträning.

https://www.idrottsforskning.se/hogintensiv-intervalltraning-en-hit-for-konditionen/

 


(9) Allt du behöver veta om kolhydrater och träning

Professor H-C Holmberg och Niels Örtenblad berättar hur du kan maxa prestationen på träning och tävling med rätt kolhydratintag.

https://www.idrottsforskning.se/allt-du-behover-veta-om-kolhydrater-och-traning/


(8) Det viktigaste du behöver veta om protein och träning

Hur mycket protein behöver vi egentligen få i oss? Och vilken är det bästa proteinkällan?

https://www.idrottsforskning.se/det-viktigaste-du-behover-veta-om-protein-och-traning/


(7) Det viktigaste du behöver veta om styrketräning för barn

Elev gör situps under en idrottslektion i skolan.
Läs om hur ett bra styrketräningsprogram för barn kan läggas upp.

Styrketräning för barn har länge varit ett omdebatterat område. Forskning visar dock att åldersanpassad styrketräning inte bara är ofarligt utan viktigt för barn- och ungas hälsa, samt deras fysiska, psykiska och idrottsliga utveckling.

https://www.idrottsforskning.se/det-viktigaste-du-behover-veta-om-styrketraning-for-barn/

 


(6) Därför kan du skippa extra konditionspass under puberteten

Under puberteten förbättras konditionen av sig själv och det är svårt för redan aktiva ungdomar att få ytterligare effekt genom specifik konditionsträning. Det kan därför vara klokt att lägga mer tyngdpunkt på koordination, motorik och styrka under dessa träningsår.

https://www.idrottsforskning.se/det-viktigaste-du-behover-veta-om-protein-och-traning/


(5) Bästa guiden till effektiv konditionsträning

Hur får man ut mest av sin investerade träningstid i form av förbättrad prestation? I denna artikel ger experterna Øyvind Sandbakk och HC-Holmberg svar på denna fråga, utifrån vad studier inom uthållighetsträning och träningsupplägg visat under senare år.

https://www.idrottsforskning.se/basta-guiden-till-effektiv-konditionstraning/


Fysisk träning trimmar hjärnan.

(4) Så påverkas hjärnan av fysisk träning

Fysisk träning gör oss starkare och friskare – och vad det verkar – även smartare.

https://www.idrottsforskning.se/sa-paverkas-hjarnan-av-fysisk-traning/

 


(3) Styrketräningens ABC – träna så här för att få maximal muskeltillväxt

Hur ska du lägga upp din styrketräning för att maximera muskeltillväxten? Aktuell forskning visar att det med ett enkelt program och inte speciellt mycket träningstid går att komma väldigt långt.

https://www.idrottsforskning.se/styrketraningens-abc-trana-sa-har-for-att-fa-maximal-muskeltillvaxt/


(2) Så anpassar sig hjärtat till konditionsträning

Att hjärtat blir större av regelbunden uthållighetsträning har varit känt länge. Men på något sätt blir det troligen även mer effektivt. Det är en gåta som kommer närmare en lösning.

https://www.idrottsforskning.se/sa-anpassar-sig-hjartat-till-konditionstraning/


(1) Stretcha eller inte stretcha? Guide till den bästa rörlighetsträningen

Hur bör man tänka kring stretching? Carl Askling ger enkla råd.

Behöver man stretcha? När i så fall? Och hur? Idrottsforskaren och sjukgymnasten Carl Askling guidar till effektiv stretching och rörlighetsträning.

https://www.idrottsforskning.se/stretcha-eller-inte-stretcha-guide-till-den-basta-rorlighetstraningen/

 

 

 

30 Dec 2021
Text: Redaktionen

1 kommentar

  1. Fia Kaddik 31 December 2021 / 09:53 2021-12-31 / 09:53

    Gott nytt år fortsätt att forska vidare. Eran forskning hjälper mig jättemycket i mitt jobb som idrottslärare och längdskidtränare. Mvh

Läs mer om:

mest läst

Artikelflöde

Nyhetsbrevswidget (undersidor)

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Kontakta oss

Utges av

link

Idrottsforskning.se ges ut av Centrum för idrottsforskning

08-120 537 00 (vxl)
cif@gih.se