Min läslista

Din läslista är tom.

Foto: CARL SANDIN, Bildbyrån
132
Delningar
Lägg i läslista
Tema / Träningstips

Allt om löpning – gör dig startklar

18 Dec 2017

I temat ”Allt om löpning” får du bland annat tips på hur du bäst varierar din träning, hittar rätt löpsteg och väljer träningsskor som passar dina behov.

Vad tycker du?

Temat innehåller 7 artiklar

Bästa guiden till effektiv konditionsträning

Träningsupplägg Oavsett om du är elitmotionär eller mest tränar för att må bra är det stimulerande när träningen ger resultat. I denna artikel går vi igenom de viktigaste pusselbitarna för att optimera effekten av din konditionsträning.

Så toppar du formen inför loppet

Formtoppning Att proffsen toppar formen har vi hört talas om. Men även motionärer kan prestera bättre med hjälp av sex enkla tips för lyckad formtoppning.

Barfota eller rejäl stötdämpning – vilka löparskor är bäst?

Skor och skador Löparskor med kraftig dämpning är har påståtts minska skadorna. Men att stötarna i nedslaget är ett problem har svagt stöd i forskningen. Är det då bättre att springa i minimalistiska skor eller helt barfota? Vad ska motionären välja?

Anpassa farten för snabbare tider

Planera ditt lopp Anpassad farthållning handlar inte bara om att hitta en jämn fart från start till mål. Att anpassa farten till terrängen, vinden och den egna förmågan kan ge avgörande tidsvinster.

Träna långsamt, långt och länge

Distansträning Korta och intensiva intervallpass är en trendig form av konditionsträning. Men för att bli en bra löpare, längdåkare eller cyklist krävs många långa pass i ett lägre tempo.

Intensiva intervaller en hit för konditionen

Högintensiv intervallträning Högintensiva intervaller förbättrar konditionen och minskar risken för kroniska sjukdomar lika bra eller bättre än tidsödande uthållighetsträning. Träning under tio minuter ger effekt visar ny forskning.

Låt underlaget bestämma löpsteget

Rätt löpteknik? Olika underlag och varierande terräng ställer höga krav på förmågan att anpassa löpsteget. Mycket tid finns att tjäna med rätt teknik, särskilt i utförsbackar.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

link

Idrottsforskning.se ges ut av Centrum för idrottsforskning

08-120 537 00 (vxl)
cif@gih.se