Riksidrottsgymnasierna (RIG) spelar en viktig roll i svensk talangutveckling. I en studie av 14 RIG-tränare framkommer en verksamhet där det finns begränsad tid för kompetensutveckling och en avsaknad av ett kritiskt förhållningssätt.
Åsikten att tränaren är viktig inom idrotten är inte så svår att hitta belägg för. Tränaren är den som, tillsammans med den kultur och de yttre villkor som finns, skapar den miljö och verksamhet som de aktiva ska utvecklas i. De tränare som i sin verksamhet stimulerar sina aktiva till att ta ansvar för sitt eget lärande och utveckling har visat sig vara de mest framgångsrika tränarna (1).
Mix av kunskaper och förmågor
För att kunna verka framgångsrikt som tränare lyfts tre typer av kunskaper fram. Den professionella kunskapen, som handlar om kunskap om själva idrotten och om den aktive samt de områden som påverkar den idrottsliga prestationen, såsom psykologi, biomekanik och fysiologi. Den interpersonella
kunskapen omfattar den sociala miljön kring den aktive, relationer samt olika dimensioner och aspekter på tränarskapet.
I den intrapersonella kunskapen behandlas områden som rör tränarens tränarfilosofi, förmågan att förhålla sig kritisk till sin verksamhet samt en positiv inställning till det livslånga lärandet. En tränares handlande kan ses som en ständigt pågående process av professionella, interpersonella och intrapersonella kunskaper för att förbättra den aktives förmåga, förtroende och karaktär i ett specifikt sammanhang (2).
Ladda ner pdf:en nedan för att läsa hela artikeln
Kommentarsfunktionen är stängd på denna artikel