Min läslista

Din läslista är tom.

216
Delningar
Lägg i läslista
Mest lästa 2020 / Övrig forskning

Mest läst på Idrottsforskning.se under 2020

18 jan 2021
Text: Redaktionen

Idrottsforskning.se är tidningen för dig som jobbar ideellt eller professionellt med idrott, hälsa och träning. Här kan du se vilka av våra artiklar som flest läste under 2020.

Sedan vi startade har Idrottforskning.se haft över 800.000 unika besökare och det är roligt att fler och fler upptäcker sajten! Vi på redaktionen vill passa på att tacka de forskare som under året bidragit med material och önska alla läsare ett gott nytt 2021.

Här är de tio artiklar som blev mest lästa under 2020. Från plats 10 till 1.

(10) Stryrkeidrotter förändras när fler kvinnor lyfter

Kvinnlig tyngdlyftare lyfter skivstång under tävling.
Ett nytt kvinnligt kroppsideal växer fram – byggd på styrka, kontroll och auktoritet.

Styrkeidrotter har länge präglats av manlig dominans. Den växande grupp kvinnor i alla åldrar som i dag söker sig till styrkelyft och tyngdlyftning utmanar såväl genus- som åldersnormer.

https://www.idrottsforskning.se/styrkeidrotter-forandras-nar-fler-kvinnor-lyfter/

 


(9) Allt du behöver veta om kolhydrater och träning

Professor H-C Holmberg och Niels Örtenblad berättar hur du kan maxa prestationen på träning och tävling med rätt kolhydratintag.

https://www.idrottsforskning.se/allt-du-behover-veta-om-kolhydrater-och-traning/


(8) Intensiva intervaller en HIT för konditionen

Forskning visar att även träningspass under tio minuter ger effekt.

Sugen på att testa en ny träningsform? Här är allt du behöver veta om HIT – Högintensiv intervallträning.

htttps://www.idrottsforskning.se/ledarstilen-som-far-ungdomar-att-vaxa/

 


(7) Så hanterar du fotbollens vanligaste skada

Hamstrings är fotbollsspelarens mest skadedrabbade muskelgrupp. Rehabiliteringstiden kan halveras med rätt övningar.

https://www.idrottsforskning.se/sa-hanterar-du-fotbollens-vanligaste-skada/


(6) Det viktigaste du behöver veta om protein och träning

Hur mycket protein behöver vi egentligen få i oss? Och vilken är det bästa proteinkällan?

https://www.idrottsforskning.se/det-viktigaste-du-behover-veta-om-protein-och-traning/


(5) Tänk på detta när du tränar tufft under coronapandemin

Långvarig högintensiv träning försämrar immunförsvaret tillfälligt. För att minska infektionsrisken i samband med tuffa pass finns det några viktiga saker att tänka på både innan, under och efter passet.

https://www.idrottsforskning.se/tank-pa-detta-om-du-tranar-tufft-under-coronapandemin/


(4) Därför är det olämpligt att selektera idrottande barn

ngdomar i Linköpings Tennisklubb tränar tennis den 29 oktober 2015 i Linköping.
Tidig selektering är relativt vanligt inom tennisen i Sverige.

Tidig selektering leder inte till en optimal idrottsutveckling och metoden är problematisk av flera andra skäl. Istället för att leta efter och välja ut vissa ”talanger”- försök skapa en trygg miljö där unga kan utvecklas som idrottare.

https://www.idrottsforskning.se/darfor-ar-det-olampligt-att-selektera-idrottande-barn/

 


(3) Så anpassar sig hjärtat till konditionsträning

Att hjärtat blir större av regelbunden uthållighetsträning har varit känt länge. Men på något sätt blir det troligen även mer effektivt. Det är en gåta som kommer närmare en lösning.

https://www.idrottsforskning.se/sa-anpassar-sig-hjartat-till-konditionstraning/


(2) Så påverkas hjärnan av fysisk träning

Fysisk träning gör oss starkare och friskare – och vad det verkar – även smartare.

https://www.idrottsforskning.se/sa-paverkas-hjarnan-av-fysisk-traning/


(1) Det viktigaste du behöver veta om styrketräning för barn

Elev gör situps under en idrottslektion i skolan.
Läs om hur ett bra styrketräningsprogram för barn kan läggas upp.

Styrketräning för barn har länge varit ett omdebatterat område. Forskning visar dock att åldersanpassad styrketräning inte bara är ofarligt utan viktigt för barn- och ungas hälsa, samt deras fysiska, psykiska och idrottsliga utveckling.

https://www.idrottsforskning.se/det-viktigaste-du-behover-veta-om-styrketraning-for-barn/

18 jan 2021
Text: Redaktionen

Kommentarsfunktionen är stängd på denna artikel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

link

Idrottsforskning.se ges ut av Centrum för idrottsforskning

08-120 537 00 (vxl)
cif@gih.se