Min läslista

Din läslista är tom.

207
Delningar
Lägg i läslista
/ Okategoriserade

Mest läst på Idrottsforskning.se under 2018

28 Dec 2018
Text: Redaktionen

Allt fler läser Idrottsforskning.se! Vi är glada att kunna konstatera att tidningen mer än fördubblade antalet sidvisningar under 2018. Sedan starten har tidningen nu haft nästan en halv miljon besök.

Vi på redaktionen vill passa på att tacka alla läsare och önska ett gott nytt 2019. Här är de tio artiklar som lockat flest läsare under 2018. Från plats 10 till 1.

 

Protein är i ropet. Många stoppar i sig onödigt mycket.

(10) Det viktigaste du behöver veta om protein och träning

Hur mycket protein behöver vi egentligen få i oss? Och vilken är det bästa proteinkällan?

https://www.idrottsforskning.se/det-viktigaste-du-behover-veta-om-protein-och-traning/

 

(9) Stor försämring av svenskars kondition

Varannan svensk har farligt dålig kondition visar en studie av 350.000 personer.

https://www.idrottsforskning.se/stor-forsamring-av-svenskars-kondition/

 

(8) Högintensiv intervallträning en hit för konditionen

Högintensiv intervallträning (HIT) förbättrar konditionen och minskar risken för kroniska sjukdomar lika bra som traditionell uthållighetsträning.

https://www.idrottsforskning.se/hogintensiv-intervalltraning-en-hit-for-konditionen/

 

Vilken ryggtyp har du? Typ 1, 2, 3 eller 4?

(7) Din ryggtyp påverkar hur du bör träna för att undvika skada

Risken för att drabbas av ryggskador hänger ihop med din ryggtyp visar ny forskning.

https://www.idrottsforskning.se/din-ryggtyp-paverkar-hur-du-ska-trana-for-att-undvika-skada/

 

(6) Regelbunden träning och proteinrik mat – bästa receptet för ett gott åldrande

Tips på enkla rutiner i vardagen som befrämjar ett gott åldrande.

https://www.idrottsforskning.se/regelbunden-traning-och-proteinrik-mat-basta-receptet-for-ett-gott-aldrande/

 

(5) Så hanterar du fotbollens vanligaste skada

Hamstrings är fotbollsspelarens mest skadedrabbade muskelgrupp. Rehabiliteringstiden kan halveras med rätt övningar.

https://www.idrottsforskning.se/sa-hanterar-du-fotbollens-vanligaste-skada/

 

Fysisk träning trimmar hjärnan.

(4) Så påverkas hjärnan av fysisk träning

Fysisk träning gör oss starkare och friskare – och vad det verkar – även smartare.

https://www.idrottsforskning.se/sa-paverkas-hjarnan-av-fysisk-traning/

 

(3) Den nödvändiga distansträningen

Eliten i konditionsidrotter nöter på under många timmar med låg intensitet. Vad har egentligen distansträning för nytta?

https://www.idrottsforskning.se/den-nodvandiga-distanstraningen/

 

(2) Astmamedicin gör idrottare starkare och mer explosiva

Flera studier visar att höga doser astmamedicin ger tydliga fördelar för idrottsutövare.

https://www.idrottsforskning.se/astmamedicin-gor-idrottare-starkare-och-mer-explosiva/

 

De flesta träningsråd utgår från män. Nu finns forskning som även tar hänsyn till kvinnospecifika faktorer.

(1) Tips och träningsråd speciellt för kvinnor

Ny forskning visar hur även kvinnor kan optimera sin träning och undvika kvinnospecifika hälsorisker och idrottsskador.

https://www.idrottsforskning.se/tips-och-traningsrad-speciellt-for-kvinnor/

 

28 Dec 2018
Text: Redaktionen

Kommentarsfunktionen är stängd på denna artikel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Idrottsforskning.se ges ut av Centrum för idrottsforskning

08-120 537 00 (vxl)
cif@gih.se