Ledarutbildningar för unga har svårt att nå nya grupper. Många har föräldrar som idrottat och mer än 70 procent har syskon som är eller har varit tävlingsidrottare. De som går utbildningen är nöjda och har stora förväntningar på vad de ska lära sig. Många ledare inom idrottsrörelsen har själva varit aktiva utövare och har på så sätt skaffat sig kunskaper och erfarenheter. Vid sidan om lärande i den egna föreningen har också många av ledarna genomgått ledarutbildningar av olika slag. Riksidrottsförbundet beskriver ledarutbildningar som viktiga arenor för diskussioner runt värdegrundsfrågor, som jämlikhet, etik och moral och för överföring av kunskaper.
Fakta
Artikeln bygger på en studie av unga ledare som i samband med en ledarutbildning fick svara på ett frågeformulär med 35 frågor. Totalt deltog 540 unga ledare i studien, 219 var män och 321 kvinnor. Studien är inspirerad av kultursociologen Pierre Bourdieus teorier om relationen mellan individ eller grupp och det sociala sammanhang som de befinner sig i. Bourdieu använder begreppet symboliskt kapital för att förklara hur något fungerar som en tillgång, om det ”av sociala grupper igenkännes som värdefullt och tillerkänns värde.” (7) Det är sammanhanget som avgör vad som kan förstås och fungera som symboliskt kapital.