Kommersialiseringen av idrotten är inget nytt. Dagens utmaningar är slående lika dem som fanns redan för nästan hundra år sedan. Då som nu formas idrotten på en marknad bland viljor, maktkamper och en känsla för vad som är möjligt.
Det går att förstå dagens situation för idrotten om man sätter den i relation till hur idrotten redan under 1920-talet kom att utvecklas mellan masskonsumtion och folkrörelse. Man kan sätta på sig historiska glasögon, ta del av mina resultat och se hur idrotten utvecklats och hur idrottsrörelsens
organisationer handskas med denna utveckling.
Yrvaken idrottsrörelse
Precis som i dag genomgick idrotten en genomgripande kommersialisering under perioden mellan det första och andra världskriget. Då var det framför allt delar av elitidrotten som utvecklades på marknadens villkor. Nu finns det all anledning att också fråga sig om inte detta även sker inom bredd-, barn- och ungdomsidrotten. Idrottsrörelsen måste vara medveten om utmaningarna och vad dessa har inneburit för idrottens utveckling under de senaste hundra åren.
Kommentarsfunktionen är stängd på denna artikel